Globální vzdělávání
Cílem globálního rozvojového vzdělávání je přijetí zodpovědnosti za vytváření světa, v němž mohou žít všichni lidé důstojný život. Jde o celoživotní vzdělávací proces přispívající k pochopení rozdílů, podobností a souvislostí mezi životy lidí v rozvojových a rozvinutých zemích, jenž usnadňuje porozumění ekonomickým, sociálním, politickým, environmentálním a kulturním procesům, které je ovlivňují.
Charita Česká republika se ve spolupráci s Caritas Internationalis a Českým fórem pro rozvojovou spolupráci (FoRS) podílí na globálním rozvojovém vzdělávání projekty zaměřenými na vzdělávací instituce i širokou veřejnost. Snažíme se o formování takových postojů, kdy jsou lidé ochotni aktivně se podílet na řešení lokálních i globálních problémů.
Prostřednictvím kampaní a různorodých aktivit přibližujeme vztah mezi udržitelným rozvojem a migrací, vyzýváme veřejnost k otevřenosti a kritickému myšlení. Pořádáme panelové diskuse a semináře s odborníky hosty na téma migrace a rozvoj, dále výstavy, soutěže, takzvané živé knihovny a další akce, na nichž se snažíme obeznámit občanskou společnost s tímto složitým, avšak velmi aktuálním tématem.
Základní principy
- globální odpovědnost – odpovědnost za sebe a za svět, ve kterém žijeme
- participace – účast na řešení problémů a konfliktů
- partnerství – spolupráce a rovnocenné partnerství mezi aktéry, státními i nestátními
- solidarita – solidarita s lidmi žijícími v obtížných podmínkách a ochota jim pomoci
- vzájemná propojenost – vnímání současného světa jako celku a hledání souvislostí mezi místním, regionálním i celosvětovým děním
- otevřenost a kritické myšlení – otevřený a kritický přístup k informacím a názorům, schopnost morálního úsudku a rozhodnutí na základě informovaného postoje
- sociální spravedlnost – aktivní podpora dodržování lidských práv a prosazování rovných příležitostí pro všechny
- udržitelný rozvoj – přizpůsobení životního stylu potřebě zachování a zlepšení kvality životního prostředí pro příští generace
Projekty
Young Caritas
V lednu 2020 zahájila Charita Česká republika spolu s diecézní charitou České Budějovice, Hradec Králové a Plzeň dvouletý projekt Young Caritas v České republice.
Young Caritas je celoevropská platforma, která zapojuje mladé lidi do činnosti Charity a přináší jim tak možnost mít pozitivní dopad na společnost. Aktivity mladých dobrovolníků v rámci Young Caritas zahrnují kromě vypomáhání v charitních zdravotních a sociálních službách především organizaci osvětových akcí pro veřejnost, pořádání akcí pro školy, vytváření projektů na pomoc vlastní komunitě, ale třeba i cizincům žijícím u nás.
MIND (Migration – Interconnectedness – Development, Migrace – propojenost – rozvoj)
Tříletý celoevropský projekt financovaný Evropskou komisí má zvýšit povědomí české široké veřejnosti včetně politických zástupců, privátního sektoru i médií o rozvojové pomoci a jejím propojení s migrací. Je v něm zapojeno jedenáct charitních organizací, které usilují o aktivní účast evropské společnosti v rozvojových otázkách. Tento projekt získal finanční podporu z programu Evropské unie pro vzdělávání a osvětu (Development Education and Awareness Raising – DEAR).
VÍCE
PEACH (EU Aid Volunteers Initiative: European-Asian Partnership for Building Capacities in Humanitarian Action II)
V pořadí již druhý projekt v průběhu čtyřleté euroasijské spolupráce se zaměřuje na zkvalitnění znalostí a dovedností obyvatel asijských států (Nepálu, Indie, Malajsie apod.) a jejich připravenosti na humanitární katastrofy, jako jsou zemětřesení či povodně. Projektové aktivity jsou podpořený z finančních prostředků Evropské komise. Jde o vypracování bezpečnostních postupů a strategií v krizových situacích na regionální úrovni a předání těchto znalostí místním charitním pracovníkům prostřednictvím školení a workshopů tak, aby správně vyhodnocovali situaci a snižovala se rizika katastrofy. Sdílíme také zkušenosti týkající se práce s dobrovolníky. Pro zefektivnění a zrychlení procesů v případě humanitární katastrofy jsme sestavili databázi dobrovolníků a náborových pracovníků ze všech partnerských organizací.
TEACH (Technical Assistance for European Caritas Organisations in Humanitarian Aid)
Projekt financovaný Evropskou komisí se zaměřuje na vzdělávání zaměstnanců Charity a jejích partnerských neziskových organizací; cílem je zvyšování kapacit v humanitární pomoci. V rámci České republiky jde o zefektivnění práce pracovníků diecézních Charit a následné šíření informací a poznatků ohledně humanitární pomoci, jejích zásadách a principech, zahraničních misí Charity Česká republika a možnosti dobrovolnictví pro dospělé v rámci evropského programu EU Aid Volunteers.
Udržitelná města a obce pro rozvoj II
Projekt navazuje na tříletou spolupráci Charity ČR a Svazu měst a obcí České republiky. Je podpořen z prostředků České rozvojové agentury a jsou do něj zapojeni zástupci deseti českých měst a vesnic – Rožnov pod Radhoštěm, Mníšek pod Brdy, Úštěk, Sázava, Kopřivnice, Bukovec, Havířov, Vejprty, Prachatice a Třebíč. Jde o rozvoj kompetencí, praktických znalostí a spolupráce místních samospráv, místních spolků a obyvatel při provozování globálně odpovědných aktivit. V rámci projektu probíhají školení zástupců místních samospráv v oblasti globální odpovědnosti včetně aktivního zapojení občanů. Současně jde o zkvalitnění znalostí zástupců jednotlivých měst v projektovém managementu či financování a ohledně udržitelného života pro budoucí generace také o zodpovědné rozhodování v těchto disciplínách.
Žijeme spolu, mluvíme spolu – výukou k toleranci a kultuře dialogu
Na projektu, který je určen učitelům a žákům základních a středních škol včetně víceletých gymnázií, spolupracujeme s organizacemi ARPOK a Insaan: Česko-arabské centrum kulturního dialogu; financují ho Česká rozvojová agentura a Ministerstvo zahraničních věcí ČR. Cílem je přinášet do škol aktuální témata týkající se náboženství a začleňovat je do výuky. Učitelům poskytujeme podporu formou seminářů rozvíjejících jejich znalosti religionistických témat a metodickými příručkami. Snahou je vést žáky k oboustrannému respekt a ohleduplnosti k duchovním hodnotám jiných lidí, zároveň ke kritickému myšlení a zkoumání vlastních hodnot a postojů.
Živá knihovna
Jedna z nejoriginálnějších aktivit v rámci globálního rozvojového vzdělávání, kdy se ve speciálním typu knihovny půjčují namísto knih lidé. Tyto živé knihy „čtou" prostřednictvím rozhovorů malé skupiny čtenářů, a tím odkrývají tak jejich osud. Většinou jde o zástupce nejrůznějších menšin, s nimiž se pojí množství předsudků, tedy o lidi s jinou etnickou příslušností, sexuální orientací, zdravotním stavem, životním stylem a podobně. Charita Česká republika pořádá pro školy i širokou veřejnost živé knihovny zaměřené na téma náboženství a migrace. Studenti si tak mohou „přečíst“ například o evangelickém faráři, kurdské muslimce, čarodějce z Arménie, řeholnici, židovském religionistovi, buddhistovi nebo o zkušenostech našich dobrovolníků.

Ruská Máša není česká Maruška!
...Stála jsem s kufry plných věcí před kolejí ztracených cizinců, propojených jedinou myšlenkou „jsem sám v cizí zemi s cizím jazykem, bez rodiny, přátel a nevím, co tady dělám“. Ted ́ jsem tady sedmým rokem. Přemýšlím česky, nadávám rusky, nesnáším vodku a miluji svíčkovou....

Hrdina míru
Psal se rok 1988, přiletěl jsem do Prahy a můj osud se od té doby propojil s Českou republikou. Mezitím jsem byl s manželkou v Indonésii dva roky, kde jsem řídil humanitární pomoc. Bydlíme na Slovácku, a to se mi libí, protože lidé tady jsou „hrdiny míru“, jak říkám, protože zpívají...

Cizinci bez domova
...Před čtyřmi lety jsem byl na stáži v Řecku, kde jsem měl možnost sledovat, jak se cizinci tuto hodnotu snaží naplnit v provizorních táborech. Co je ovšem důstojné? Žít ve stanu obklopen dalšími stany? Přijde mi, že odpověď na tuto otázku všichni víme...

„Bulé" na Sumatře
Učila jsem angličtinu v jedné vesnici v džungli. Sama jsem se toho také
hodně naučila: o lidech Minangkabau, největší matrilineární společnosti na světě, která je ale zároveň muslimská a v níž tudíž zajímavým způsobem funguje postavení mužů a žen....