Víte, že Giving Tuesday, který letos připadá na 3. prosince, je nejen globálním svátkem štědrosti, ale také připomínkou toho, jakou sílu má dobročinnost? Charita Česká republika se k tomuto celosvětovému hnutí opět hrdě připojuje, aby ukázala, že pomáhat má smysl – ať už jde o podporu rodin v nouzi, umístění bezprizorních školáků v nízkoprahových centrech, pomoc opuštěným seniorům či o zdravotní péči nebo projekty na pomoc lidem bez domova.
Thanksgiving neboli Den díkůvzdání je jedním z nejvýznamnějších amerických svátků, kterým lidé již od roku 1621 projevují svoji vděčnost Bohu za dobrou úrodu. V novodobé historii připadá tento sváteční den vždy na čtvrtý čtvrtek v listopadu a tradičně se nese v duchu rodinných setkání a vzájemného obdarování. Jeho původní smysl – dobročinnost, pomoc potřebným a vděčnost – se však rok od roku vytrácí a leží ve stínu nákupních horeček Black Friday a Cyber Monday. Toto konzumní šílenství, které následuje bezprostředně po svátku díkůvzdání a které tradičně zahajuje severoamerickou vánoční nákupní sezonu, se podbízí zákazníkům ohromnými slevami. Často také ale ústí v násilnosti mezi zákazníky, chaos a bezobsažný konzumerismus, což mnohé vede ke snaze o změnu a hledání alternativ. Jedním z nich byl Henry Timms, který v roce 2012 vytvořil iniciativu Giving Tuesday jako protiváhu konzumnímu víkendu a návrat k hodnotám rozdávání a solidarity.
Položili jsme si otázku, jak přimět lidi, aby se po konzumním šílenství spojeném se Dnem díkůvzdání obrátili zpět ke společnosti a dali jí ze sebe něco dobrého,
vysvětluje duchovní otec myšlenky Giving Tuesday. To se od svého vzniku před dvanácti lety stalo globálním hnutím, které je dnes zastoupeno ve více než 80 zemích světa.
Do Česka přinesla Giving Tuesday v roce 2016 Asociace společenské odpovědnosti. A od té doby jeho popularita neustále stoupá. Za osm let existence darovali Češi v rámci Giving Tuesday téměř půl miliardy korun a zapojili se do nespočtu dobročinných aktivit. Během loňského ročníku podpořili Češi dobročinné projekty rekordní částkou přes 97 milionů korun, a to díky 396 výzvám a aktivitám, které spojily jednotlivce, organizace i firmy. Tento den se tak už i v České republice začíná stávat tradičním symbolem solidarity a ochoty pomáhat tam, kde je to potřeba. Na Giving Tuesday se podílí nejen veřejnost, ale i firmy, školy a známé osobnosti. Podporu mu v loňském roce vyjádřil také prezident Petr Pavel a první dáma Eva Pavlová.
Jak se můžete připojit i vy?
Giving Tuesday nabízí řadu možností, jak udělat dobrý skutek:
- Darujte finanční prostředky:
Vyberte si z mnoha výzev na GivingTuesday.cz, kde najdete projekty organizací jako je Charita Česká republika. - Darujte věci, které už nepotřebujete:
Naleznou ještě uplatnění u lidí či organizací, které je využijí, ať již jde o boty či zimní kabát pro lidi bez domova, nebo o jídlo pro potravinové banky. - Darujte voucher s dobrým skutkem jako dárek.
- Darujte svůj čas:
Staňte se dobrovolníkem – třeba pomozte v charitativních centrech nebo s organizací akcí. - Spolupracujte:
Zorganizujte komunitní sbírku jídla nebo vytvořte speciální produkt pro tento den a výtěžek z jeho prodeje věnujte vybrané neziskové organizaci, např. Charitě Česká republika. - Sdílejte poselství:
Informujte o události v médiích, podělte se o výzvy na sociálních sítích a inspirujte ostatní, třeba v rámci své rodiny, v práci nebo ve svém bydlišti.
Giving Tuesday je důkazem, že i v konzumní době mají lidskost a štědrost své pevné místo. Zapojením se do této iniciativy můžete změnit nejen životy potřebných, ale také svůj pohled na svět.